W lesie dzieją się zdumiewające rzeczy. Są tam drzewa, które porozumiewają się ze sobą, drzewa, które z oddaniem troszczą się o swe potomstwo oraz pielęgnują starych i chorych sąsiadów, drzewa, które doświadczają wrażeń, mają uczucia i pamięć - "Sekretne życie drzew" Peter Wholleben. Podobne rzeczy dzieją się w parkach, na skwerach ... drzewa to siła, moc, tlen, życie.
Dbamy o drzewa, dosadzamy w miejscach gdzie się nie przyjęły, "wypadły". Rozpoczęliśmy sadzenie 69 drzew: 15 lip, 12 olsz, 10 kasztanowców, 7 klonów, 5 jesionów...
📸JerzyBartkowski
W poniedziałek, 9 maja br. we wczesnych godzinach porannych rozpoczynamy kompleksową przebudowę ulicy 3 Maja w Sopocie. Pierwszy etap prac obejmuje odcinek od ul. Grunwaldzkiej do ul. Dębowej, bez skrzyżowania z ul. Grunwaldzką. W czasie prowadzenia prac, fragment ten będzie w całości wyłączony z ruchu. Prace na tym odcinku powinny zakończyć się na początku września.
Na czas trwania pierwszego etapu przebudowy konieczna jest zmiana organizacji ruchu. Objazdy poprowadzone będą ulicami: T. Kościuszki, Chopina i Grunwaldzką. Ulice Okrzei i Karlikowska, na czas trwania prac, będą ulicami dwukierunkowymi, bez możliwości wjazdu w ul. 3 Maja. Na tych ulicach zostały wydzielone strefy bezpieczeństwa, na których nie będzie można parkować. Informują o tym znaki.
Przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie potrwa 13 miesięcy i podzielona jest na dwa etapy. Całość inwestycji powinna zakończyć się 4 maja 2023 r. Inwestycja współfinansowana jest z rządowego funduszu „Polski Ład”, co wiąże się z obwarowaniami dotyczącymi m.in. terminów realizacji, których niespełnienie spowodowałoby cofnięcie przyznanych środków. Koszt inwestycji to blisko 23 mln zł, z czego 15,2 mln zł pochodzi z Polskiego Ładu.
Aby zrealizować tak szeroki zakres planowanych prac: przebudowa sieci i instalacji podziemnych, budowa 6 zbiorników retencyjnych, zmiana geometrii drogi poprzez budowę 3 rond i wydzielonych dróg rowerowych oraz zagospodarowanie terenu, potrzeba ponad 12 miesięcy. Niezależnie od terminu rozpoczęcia, nie da się uniknąć realizacji tej inwestycji w czasie wakacyjnym.
Tuż przed urodzinami ulicy 3 Maja miasto przygotowało dla mieszkańców prezent - przebudowę ulicy. Decyzję o kształcie przebudowy poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, wizje w terenie i ankieta. Wspólnie wypracowany projekt otrzymał dofinansowanie, pozwolenie na budowę jest już prawomocne, a w postępowaniu przetargowym wyłoniliśmy wykonawcę, Firmę Budowlano – Drogową MTM S.A.. Dziś w obecności wiceprezydenta Sopotu Marcina Skwierawskiego, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, Wojciech Ogint oraz Marek Ignatowski prezes MTM S.A. podpisali umowę na przebudowę tej ważnej dla sopocian ulicy.
Blisko 23 miliony złotych kosztować będzie kompleksowa przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie. 15,2 mln zł otrzymaliśmy w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, zaś ponad 7 mln zł to wkład Gminy Miasta Sopotu. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu – 940 metrowy jej odcinek - z wyjątkiem skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do Alei Niepodległości, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.
- Przebudowa ulicy 3 Maja oznacza przede wszystkim poprawę standardu i bezpieczeństwa ruchu tej wysłużonej już drogi. Szczególnie istotne jest tu wprowadzenie infrastruktury rowerowej w postaci pasów rowerowych, której do tej pory brakowało w relacjach pomiędzy górnym a dolnym Sopotem – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. Sygnalizacja świetlna zastąpiona zostanie rondami, co z jednej strony spowolni ruch, a z drugiej poprawi jego płynność. Wprowadzona zostanie nowa zieleń i drzewa. A to wszystko, dzięki przemyślanemu rozplanowaniu, odbędzie się przy zachowaniu maksymalnej możliwej liczby miejsc postojowych – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Planowana przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą infrastrukturę podziemną w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę zbiorników retencyjnych. Przebudowane zostaną jezdnie, chodniki, droga rowerowa, miejsca parkingowe, oświetlenie i wykonane zostaną nowe nasadzenia zieleni.
Nawierzchnia asfaltowa dróg rowerowych będzie posiadała kolor czerwony. Chodniki zostaną poszerzone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Również zatoki autobusowe wyposażone będą w krawężniki peronowe, które poprawią komfort i bezpieczeństwo wsiadania i wysiadania z pojazdów. Jedną z największych zmian zaproponowanych w realizowanej inwestycji, będzie budowa 3 rond na skrzyżowaniach ul. 3 Maja z ulicami: Kościuszki, Władysława IV i Sobieskiego.
- Uspokoją one ruch i znacząco wpłyną na bezpieczeństwo pieszych – zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. - Kwestie bezpieczeństwa były kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych jest absolutna koniecznością. Dlatego zaprojektowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które będą miały za zadanie ochronę przed zalaniem sporego fragmentu Sopotu – dodaje Wojciech Ogint.
Udostępnienie wykonawcy placu budowy nastąpi w poniedziałek, 9 maja. Od tego dnia wprowadzona zostanie zmieniona organizacja ruchu. Inwestycję podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje ul. 3 Maja od ul. Grunwaldzkiej (bez skrzyżowania) do ul. Dębowej. Prace na tym odcinku mają zakończyć się w III kwartale br. Następnie remontowany będzie fragment do Alei Niepodległości. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się 4 maja 2023 r.
W przyszłym tygodniu prześlemy Państwu projekt organizacji ruchu na I etap inwestycji, wraz z mapami objazdu i informacją o zmianach w kursowaniu komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta.
Zmiany w sopockiej Strefie Płatnego Parkowania. Od maja za parkowanie zapłacimy:
Do 30 kwietnia 120 nowych parkometrów zostanie zainstalowanych w przestrzeni Sopotu. Już jutro ( 22 kwietnia br. ) wykonawca rozpocznie demontaż starych urządzeń. W piątek wyłączamy urządzenia, zaś w weekend usuwamy parkometry z ulic: Ceynowy, Powstańców Warszawy (podkowa pod Sheratonem), Haffnera (przy Monciaku), Kubacza, Piastów, Kolejowa, Kościuszki, Jagiełły, Na Wydmach, Plater, Westerplatte (od Goyki), Chrobrego, Grunwaldzka, Bitwy pod Płowcami, Hestii, Rzemieślnicza, Jana z Kolna. Będzie to 40 urządzeń. W kolejnych dniach pracami zostaną objęte pozostałe ulice wszystkich stref. Po zamontowaniu nowych urządzeń będziemy potrzebowali kilku dni na skonfigurowanie systemu. W okresie przejściowym - czyli instalacji urządzeń i kompilacji systemów płatności m.in. z bankami, mogą wystąpić chwilowe utrudnienia we wnoszeniu opłat za postój. Brak działającego urządzenia będzie podstawą do nieuiszczenia opłaty. Ten okres przejściowy może trwać do tygodnia.
Zmiany
Bardzo ważną zmianą dla mieszkańców, wprowadzoną uchwałą Rady Miasta Sopotu, jest 50-proc. ulga na postój do jednej godziny, z której będą mogli korzystać posiadacze Karty Sopockiej. Z ulgi tej korzystać będą mogli posiadacze Karty, każdego dnia, w godzinach obowiązywania strefy.
Nowością będzie możliwość dokonania opłaty za zawiadomienie oraz dopłaty do ważnego biletu w każdym parkomacie (wystarczy wpisać numer rejestracyjny a urządzenie samo „wyłapie”, że poprzedni bilet jest ważny i nabije czas dopiero od utraty ważności pierwszego).
Również zmianie ulegnie możliwość przedłużenia czasu parkowania o krótki okres. Teraz jest to 1 zł, za 13 minut (wcześniej było to 50 gr za 7 minut).
Jak zapłacić kartą w parkomacie?
Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą. Płatność kartą płatniczą dokonywać można zbliżeniowo, podobnie telefonem z zintegrowaną kartą. Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty, czy jest poprawna.
Przypomnijmy, opłaty za postój wnosi się w Sopocie od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-22.00, w wigilię i sylwestra w godzinach 9.00-16.00.
Prognozy są optymistyczne, pełne słońce i 10°C na plusie. Idealna pogoda na niedzielny spacer. W najbliższą niedzielę, 20 marca wszystkie drogi w kurorcie prowadzą do schroniska dla bezdomnych zwierząt Sopotkowo.
Rozpoczęliśmy inwestycję „Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii” realizowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020. To trzeci, ostatni etap realizacji tego wieloletniego zadania, w ramach którego wymienimy w Sopocie 791 punktów świetlnych.
Ostatni, właśnie rozpoczęty, etap obejmuje wykonanie łącznie 193 punktów świetlnych. Prace obejmą ulice:
- Wymiana oświetlenia ulicznego jest ważną inwestycją zwłaszcza z punktu widzenia szalejącej drożyzny - drastycznego wzrostu kosztów energii. Modernizacja oświetlenia wpisuje się w konsekwentne działania miasta zmierzające do ograniczenia emisji CO2 – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, podobnie jak poprzednie etapy. Przed wykonawcą, wyłonionym w drodze postępowania przetargowego, postawiliśmy szereg zadań, niezbędnych do zrealizowania zamierzenia. To przede wszystkim wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Ten etap został już z sukcesem zakończony, teraz wykonawca, Konsorcjum Firm: Lider – Mariusz Maszota prowadzący działalność pod firmą El Professional oraz Uczestnik Konsorcjum: AMEL sp. z o.o., rozpoczął prace budowlane. Prace obejmują m.in. demontaż istniejącego oświetlenia, budowę linii kablowej oświetleniowej, linii napowietrznej oświetleniowej, słupów oświetleniowych wraz z oprawami. Wykonawca ma również obowiązek odtworzenia: nawierzchni chodników, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, parkingów, pasów zieleni, po zakończeniu montażu oświetlenia ulicznego.
- Nowe lampy zostały wybrane po konsultacjach z konserwatorem zabytków – dodaje wiceprezydent Marcin Skwierawski. - Poza walorami estetycznymi, ważnym był również efekt ekologiczny i ekonomiczny. Po zakończeniu realizacji całego projektu zmniejszy się emisja gazów cieplarnianych o 459 Mg CO2, czyli ok 66%. Zakładamy także mniejsze zużycie prądu, które wprost przekłada się na mniejsze wydatki z budżetu miasta.
Zgodnie z zapisami umowy, wykonawca ma czas na zrealizowanie inwestycji do 12 lipca br. Koszt inwestycji zamknie się w kwocie 3,6 mln zł.
- W ciągu blisko 3 lat realizacji tej niezwykle ważnej dla Sopotu inwestycji, wymienimy 791 punktów świetlnych – wylicza Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ. W pierwszym etapie – 2020 roku było to 166 punktów, w roku 2021-152 punkty, ten etap jest największy bo obejmuje aż 193 punkty. Koszt wszystkich trzech etapów – zamknie się w kwocie 11,3 mln zł. Blisko 79 % tej kwoty to środki europejskie.
Od 1 marca 2022 roku Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Sopotkowo jest zarządzane przez Gminę Miasta Sopotu, w której imieniu działa Zarząd Dróg i Zieleni. Od 1 marca schronisko weszło w skład miejskiej jednostki, stając się jednym z jej działów. Zmiana organizacyjna wynika m.in. z zakończenia czasu obowiązywania umowy z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Warszawie.
W związku z przebudową kwartału ulic: Parkowa, Kordeckiego, Chopina, Kilińskiego, dziś, tj. 20 stycznia od godziny 21.30 do piątku, 21 stycznia do godziny 5.00 rano planujemy zamknięcie fragmentu ulicy Grunwaldzkiej w Sopocie.
Rok 2021 był bardzo intensywny pod względem realizowanych inwestycji w Sopocie. Były to inwestycje m.in. poprawiające: bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, komfort pieszych, rowerzystów i kierowców. Jednocześnie dbaliśmy, by realizowane projekty podążały za współczesnymi trendami, głównie w zakresie dbałości o środowisko.
Kluczowe inwestycje zakończone w tym roku
Przebudowa Alei Niepodległości w Sopocie w ramach projektu ZIT
Przebudowa Alei Niepodległości objęła odcinek skrzyżowania z ulicami: Wejherowską, Malczewskiego i Armii Krajowej w Sopocie. Prace objęły: przebudowę jezdni, wydłużenie lewoskrętu w ul. Malczewskiego, budowę wyspy centralnej oraz jezdni w obrębie skrzyżowania z Al. Niepodległości, wprowadzenie śluzy dla autobusów, przebudowę wlotu ul. Wejherowskiej, przebudowę kanalizacji deszczowej w obrębie inwestycji, przebudowę oświetlenia i sieci trakcyjnej, nowe nasadzenia drzew. Całość inwestycji zamknęła się w kwocie ok. 20 mln zł. (z udziałem środków UE) i trwała od czerwca 2020 roku do końca kwietnia 2021.
Remonty fragmentów Al. Niepodległości
Zrealizowaliśmy 4 remonty fragmentów Alei Niepodległości: oba kierunki odcinka od 23 Marca do Armii Krajowej, okolice skrzyżowania z ulicą Wybickiego - w kierunku Gdańska oraz od numeru 627 do 649 w kierunku Gdyni. Prace odbywały się w weekendy i kosztowały 1,6 mln zł. Realizacja zadania objęta była dofinansowaniem z rezerwy Subwencji Ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
Przebudowa ul. Armii Krajowej w ramach projektu ZIT
W tym roku zakończyliśmy kompleksowy remont ul. Armii Krajowej w Sopocie. Prace objęły przebudowę drogi rowerowej, jezdni i chodników. By poprawić komfort i bezpieczeństwo pieszych, wybudowaliśmy wyniesione skrzyżowania ul. Armii Krajowej z ulicami Reja i Wybickiego oraz wyniesione przejście dla pieszych przy ul. Kochanowskiego. Całość inwestycji dopełniły nowe nasadzenia drzew – 24 lip drobnolistnych. Całość inwestycji zamknęła się w kwocie około 3,3 mln zł., część środków pochodziła z UE.
- Zawęziliśmy szerokość jezdni przed przejściami dla pieszych. Dzięki temu kierowcy poruszający się ulicą Armii Krajowej i wyjeżdżający z ulic bocznych, lepiej widzą pieszych i nadjeżdżające samochody – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Również wyniesione skrzyżowania sprawiają, że piesi w bezpieczny sposób mogą pokonać ulicę.
Tunel z windą pod monciakiem
O tej inwestycji zadecydowali mieszkańcy w budżecie obywatelskim. Przejście prócz funkcji użytkowej – wind - zyskało również estetycznie. Miejsce szpecącego graffiti, zajęły eleganckie, białe, szkliwione i mrozoodporne płytki gresowe. By poprawić bezpieczeństwo osób korzystających, zamontowaliśmy kamery monitoringu oraz czternaście ledowych punktów świetlnych. Zmieniliśmy również nawierzchnię, która została wykonana z płyt granitowych. Wprowadziliśmy ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących - w ciągu tunelu umieściliśmy płytki integracyjne, czyli z wypustkami typu „brajl”. Zamontowano dwa dźwigi osobowe od strony ul. 1 Maja i ul. BMC.
Inwestycja zamknęła się w kwocie 2 100 tys. zł brutto, wykonawcą była firma MTM S.A. z Gdyni.
Ekologiczne oświetlenie
W trakcie realizacji 3 etapów inwestycji wymienimy w Sopocie 791 punktów świetlnych. W tym roku zakończyliśmy drugi etap inwestycji, w ramach, którego wymieniliśmy 152 punkty (3,3 mln zł). W trzecim, który będzie zrealizowany do 12 lipca 2022, wymienimy kolejne 193 punkty. Koszt wszystkich trzech etapów – zamknie się w kwocie 11,3 mln zł. Blisko 79 % tej kwoty to środki europejskie.
Wszystkie etapy inwestycji realizowane są w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Polega on na wykonaniu wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, a następnie na jej podstawie wykonaniu robót budowlanych. Wykonawcą jest, wyłonione w przetargu, Konsorcjum spółek: El Professional i Amel
Świątynia Dobrego Burmistrza odzyskała dawną świetność
Z końcem grudnia oddaliśmy do użytku parkową altanę mieszczącą się w zakolu ujścia potoku Swelina rozgraniczającego Sopot i Gdynię – Altanę Kollatha.
Świątynia Kollatha (niem. Kollath Tempel), nazywana też Świątynią Dobrego Burmistrza, powstała w 1908 r. przy potoku Swelina w parku Północnym jako upamiętnienie Johannesa Kollatha, który piastował funkcję burmistrza Sopotu w latach 1905-1908. Inwestycja zamknęła się w kwocie ponad 500 tys. zł.
Otoczenie cmentarza komunalnego
W grudniu zakończyliśmy budowę schodów łączących ulicę Sienkiewicza z cmentarzem komunalnym. Miejsce oświetlają 4 nowe lampy, zasadziliśmy dwa drzewa – jesiony wyniosłe.
To nie jedyne inwestycje, które zrealizowaliśmy w okolicy i na samym cmentarzu. Wybudowaliśmy również nowe ogrodzenie, na długości 100 m, od strony ulicy Sienkiewicza. Wybudowaliśmy nowe alejki o powierzchni 1000 m² na obszarze dwóch kwater: R4 oraz N7 oraz wymieniliśmy stare schody i zbudowaliśmy nowe wraz z poręczami na kwaterach nr B3, B4, A5, P5, O1, N8.
Łączny koszt obu inwestycji to blisko pół miliona złotych.
Wybudowaliśmy również kolumbarium na 45 nisz.
ul. Piaskowa
W ramach kolejnej inwestycji realizowanej z Budżetu Obywatelskiego zrealizowaliśmy oświetlenie drogowe z zastosowaniem energooszczędnej technologii LED na ulicy Piaskowej w Sopocie wraz z ciągiem pieszym o długości 271 mb (odcinek leśny) o nawierzchni mineralnej typu Hanse Grande oraz montaż 176 mb metalowej bariery, o poręczy drewnianej wzdłuż skarpy. Koszt inwestycji to 850 tys. zł
Inwestujemy w bezpieczeństwo przeciwpowodziowe
- W ostatnich latach wydaliśmy blisko 190 mln zł na rozbudowę kanalizacji deszczowej w całym Sopocie, dzięki temu znacznie ograniczyliśmy podtopienia spowodowane deszczami nawalnymi, które dotkliwie odczuwaliśmy w latach wcześniejszych. Z żywiołem nie wygramy ale możemy ograniczyć jego skutki – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Przy projektowaniu i realizacji inwestycji sięgamy do nowoczesnych rozwiązań pozwalających na zagospodarowaniu wód opadowych „na miejscu” i traktujemy je jako potencjał, który powinien być wykorzystany w racjonalny sposób. Dzięki temu także zostaje zmniejszony ich spływ powierzchniowy i odciążone zostają systemy kanalizacji deszczowej w dolnej części miasta. Jest to metoda „małych kroków”, zmierzająca do zwiększenia odporności terenów miejskich na postępujące zmiany klimatyczne – dodaje wiceprezydent.
Abrahama Andersa, Paderewskiego i Mickiewicza
W maju 2021 roku rozpoczęliśmy kompleksowy remont kwartału ulic między ulicami: Mickiewicza, Paderewskiego, Andersa i Abrahama.
- Prace zakładają budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, stworzenie retencji kanałowej, nowe nasadzenia drzew i uzupełnienie szpalerów, wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej jezdni oraz chodników – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.
Koszt prac powinien zamknąć się w kwocie 13 mln 153 tys. zł. Na tę inwestycję otrzymaliśmy dofinansowanie z POIiŚ (5,6 mln zł) oraz z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w wysokości 2,3 mln zł. Prace potrwają do 30 kwietnia 2022 roku.
- Realizując inwestycje w mieście, myślimy przede wszystkim w kategoriach dbałości o środowisko, równoważonego rozwoju i ekologii. Dlatego, tam gdzie jest to możliwe, wprowadzamy małą retencję, systemy odwadniające, zbieramy deszczówkę – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ
Woonerf
- Woonerf pasuje do kurortowego charakteru Sopotu – nie kryje radości wiceprezydent Marcin Skwierawski - Jest takim sposobem komponowania ulicy, gdzie nadajemy priorytet pieszym. Tworzymy miejsce, które poza funkcją komunikacyjną staje się niewielką, przyjazną przestrzenią publiczną. Woonerf jest jednocześnie ulicą, deptakiem, parkingiem i miejscem spotkań mieszkańców.
Jego budowę w Dolnym Sopocie rozpoczęliśmy w styczniu br. W pierwszym etapie prac przebudowie poddana została infrastruktura podziemna związana z zagospodarowaniem wód opadowych oraz sieci, dostawą wody pitnej i odbiorem ścieków bytowo-gospodarczych oraz dostawą gazu. W ramach porządkowania tego, co pod ziemią przebudowywano także pozostałe media.
Dotychczas udało nam się zrobić:
- z ponad 60 zaplanowanych, już działa 27 latarni,
- ul. Parkowa: wykonane wszystkie sieci: deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, gaz, oświetlenie, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne (głównie rurociąg dla potrzeb monitoringu miejskiego), nawierzchnia, część zieleni do skrzyżowania z ul. Chrobrego,
- ul. Ks. Augusta Kordeckiego na odcinku od Al. Wojska Polskiego do ul. Parkowej: wykonane wszystkie sieci: deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, gaz, oświetlenie, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne (głównie rurociąg dla potrzeb monitoringu miejskiego), nawierzchnia, część zieleni do skrzyżowania z ul. Parkową,
- ul. Drzymały: wykonane wszystkie sieci: deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, gaz, oświetlenie, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne (głównie rurociąg dla potrzeb monitoringu miejskiego), nawierzchnia,
- ul. Traugutta: wykonane wszystkie sieci: deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, gaz, oświetlenie, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne (głównie rurociąg dla potrzeb monitoringu miejskiego),
- ul. Księcia Józefa Poniatowskiego: wykonana jest kanalizacja sanitarna i kanalizacja deszczowa, przebudowany wodociąg, zakończone jest układanie sieci i przyłączy gazu oraz sieci ciepłowniczej. Ułożona jest nawierzchnia, oświetlenie i roboty teletechniczne w trakcie realizacji,
ul. Jana Kilińskiego: wszystkie zaplanowane sieci są już ułożone, ułożona jest również docelowa nawierzchnia,
Koszt inwestycji, wynikający z harmonogramu prac, to ponad 12 mln zł. Wykonawcą jest Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A.
Z nowego zagospodarowania przestrzeni, bez podziału na jezdnię i chodniki, skorzystamy w kwietniu 2022.
ul. Pogodna i Architektów
Prace na ul. Pogodnej i ul. Architektów trwały od kwietnia do grudnia 2021r. Obejmowały wykonanie kanału deszczowego wraz z kompletnym jej uzbrojeniem oraz pozostałych sieci w zakresie koniecznym do budowy kanału deszczowego. Wprowadziliśmy elementy błękitno-zielonej infrastruktury, powstały miejsca postojowe z nawierzchnią przepuszczalną z kostki farmerskiej oraz wyspy zieleni bioretencyjnej, nasadzono drzewa. Koszt inwestycji zamknął się w kwocie 2,2 mln zł. Inwestycja dofinansowana została ze środków UE.
ul. Czyżewskiego
W ramach inwestycji wykonana została kanalizacja deszczowa, poprzez którą wody opadowe kierowane są do potoku Bohaterów Monte Cassino, biegnącego tuż pod deptakiem. Zmieniona została nawierzchnia, zainstalowaliśmy nowe oświetlenie LED, wprowadziliśmy elementy małej architektury i zieleni.
Koszt inwestycji to ok. 1 050 000,00 zł., z czego 550 tys. zł pochodziło z budżetu miasta, a pozostałą kwotę Sopot pozyskał z dwóch programów dofinansowania unijnego: na zagospodarowanie wód opadowych oraz na modernizację oświetlenia ulicznego.
Konsultowaliśmy z mieszkańcami
Zmiana układu drogowego ul. 3 Maja
Mieszkańcy, w konsultacjach społecznych, zdecydowali o ostatecznym kształcie projektu przebudowy ulicy 3 Maja. Zgodnie z sugestią mieszkańców dokonano zmian w układzie drogowym – przybyły dwa ronda, zmodyfikowano przebieg dróg rowerowych, tak aby zachować jak najwięcej miejsc postojowych. Na prośbę mieszkańców zachowano postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego. Sopot otrzyma dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na realizacje tej inwestycji. Projekt jest gotowy. Trwa procedowanie pozwolenia na budowę.
ul. Kolejowa
W lipcu br. przeprowadziliśmy konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji, polegającej na rozszerzeniu funkcji ulicy Kolejowej o ciąg pieszo – jezdny. Wspólnie z mieszkańcami wypracowana została koncepcja, która zakłada przebudowę układu drogowego, oraz: przebudowę koryta zamkniętego Potoku Haffnera, przebudowę koryta zamkniętego Potoku Bohaterów Monte Cassino, budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, sieci wodno-kanalizacyjnej oraz oświetleniowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej, a także nowe zagospodarowanie architektoniczne. W ramach prac planuje się także przebudowę ul. Podjazd na odcinku od Al. Niepodległości do skrzyżowania z Kolejową oraz uporządkowanie infrastruktury podziemnej w obrębie skrzyżowania Al. Niepodległości/Podjazd/Sikorskiego i wyniesienie tarczy tego skrzyżowania. Na dziś inwestycja posiada decyzję zezwalającą na jej wykonanie, co zależeć będzie od pozyskania środków zewnętrznych.
Służba drogowa – remonty i przebudowy
Nasza Służba Drogowa zmodernizowała fragment ul. Zacisze.
W pierwszej połowie czerwca zakończyliśmy przebudowę chodnika na ulicy Rzemieślniczej wraz z asfaltowaniem ścieżki rowerowej. Utworzyliśmy tam zieleńce, przebudowaliśmy miejsca postojowe.
Poszerzyliśmy, o około 50 cm chodnika na ulicy Kolberga, na wysokości posesji nr 14. Wykonaliśmy tam nową konstrukcję, wymieniliśmy nawierzchnię. Przebudowa fragmentu chodnika miała związek z posadzeniem drzew w ciągu ulicy.
Na Brodwinie utworzyliśmy nowy deptak z płytek, wymieniliśmy na nowoczesne oprawy oświetlenia. Inicjatorami inwestycji byli mieszkańcy, którzy zgłosili, a następnie wygłosowali ją w Sopockim Budżecie Obywatelskim.
Prace prowadzone były od ul. Cieszyńskiego do pawilonów handlowych i obejmowały odcinek 350 m.
Przebudowaliśmy chodniki na ulicach: Kazimierza Wielkiego, Książąt Pomorskich, Zamenhoffa i fragment chodnika na ul. Haffnera.
Trwa remont parkingu przed sopockim pogotowiem. Tę inwestycję również realizujemy z Budżetu Obywatelskiego.
Blisko 70 tysięcy sadzonek kwiatów, 301 nowych drzew, powiększony obszar łąk kwietnych, inwestycje w ekologię i modernizacja placów zabaw – w zielonym Sopocie mamy się w tym roku czym chwalić.
Ukwiecony Sopot
Nasze rabaty i kwietniki czterokrotnie zmieniały garderobę w tym roku.
Tradycyjnie rok rozpoczęliśmy od obsadzenia miasta bratkami. W przestrzeni Sopotu wsadzonych ich zostało blisko 17 tysięcy sadzonek.
Miejsce bratków zajęły m.in. tulipany, petunie, szałwie, verbeny, dalie, begonie, fuksje. Ten festiwal kolorów stworzyło blisko 18 tysięcy wiosennych sadzonek.
Wiosenne kwiaty zastąpiły letnie. Zasadziliśmy blisko 16 tys. sadzonek, m.in. petunii, szałwii, werbeny, begonii, dalii, gaury czy fuksji, które rozpieszczały nasze zmysły cudownymi, letnimi kolorami i zapachami.
Tona dyń powitała jesień w Sopocie. Kolorów dodawały również chryzantemy i ozdobne kapusty, których zasadziliśmy 470 sztuk.
- Posadzenie kwiatów do gruntu i ich późniejsza pielęgnacja to ostatni etap prac związanych z nasadzeniami – wyjaśnia Monika Sawicka - Menkina, kierownik Działu Zieleni i Lasów Komunalnych ZDiZ - Poprzedza je wnikliwa analiza przestrzeni jaką chcemy obsadzić, gatunków lubiących światło lub cień, kompozycji – w jakim otoczeniu rośliny najlepiej rosną. Najpiękniej wyglądają rabaty kwiatowe skomponowane z wielu gatunków roślin rosnących razem na niedużej powierzchni. Takie tworzyliśmy w tym roku w mieście, by oszałamiały swoim wyglądem, barwą, zapachami – dodaje Monika Sawicka – Menkina.
Jesienią uzupełnialiśmy również rabaty żwirowe wzdłuż Alei Niepodległości, na odcinku od ulicy Podjazd do ulicy Reja. Wsadziliśmy blisko 2,2 tysiąca sadzonek krzewów: tawuli japońskiej, brzozolistnej i nippońskiej; śnieguliczki, dziurawca, pęcherznicy i bzu czarnego, uzupełni rabaty do końca listopada. Prócz krzewów, zasadzonych zostało 370 róż okrywowych: Larisa i Gebruder Grimm, czyli "Bracia Grimm".
W październiku ponad 17 tysięcy cebulek tulipanów o wdzięcznych nazwach, m.in. white lizard, blue parrot, oragne marmelade, nightrider, green wave, red impression, verona oraz 3 tysiące cebulicy syberyjskiej, wsadziliśmy na rabatach w Sopocie. Olśniewająca eksplozja kolorów będzie nam towarzyszyć wiosną przyszłego roku.
W tym roku zasadziliśmy łącznie 68 840 sadzonek i cebulek kwiatów.
Łąki kwietne
- Łąki kwietne to konieczność wobec zmieniającego się klimatu. Prócz pięknego, naturalnego wylądu działają antysmogowo, chłoną dwa razy więcej wody niż trawniki, przez co z jednej strony chronią przez podtopieniami, a z drugiej strony wymagają mniej wody. Jest to szczególnie istotne w czasie suszy. A poza tym, po prostu, fajnie wyglądają – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
W tym roku powierzchnię łąk kwietnych w kurorcie powiększyliśmy trzykrotnie w stosunku do ubiegłego roku. Wszystkie łąki kwietne w Sopocie, wzbogaciliśmy mieszankami roślin dziko rosnących. Na każdej z nich wysialiśmy mieszankę nasion ponad 40 kwiatów i roślin.
W tym roku, w trosce o środowisko i retencje wód opadowych, ograniczaliśmy w 23 miejscach w mieście, koszenie trawy do niezbędnego minimum.
Sadzimy drzewa
W tym roku, w dwóch odsłonach: wiosennej i jesiennej, nasadziliśmy w sumie 301 drzew w Sopocie.
Warto dodać, że w ciągu ostatnich 8 lat w kurorcie przybyło blisko 2 tysiące nowych drzew.
- Chociaż Sopot jest najbardziej zielonym miastem w Polsce, to szacujemy, że w tej kadencji, w Sopocie łącznie pojawi się blisko 2000 nowych drzew. Sukcesywnie odtwarzamy historyczne szpalery drzew, które mają duży wpływ na jakość powietrza, a co za tym idzie jakość życia – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu - Występująca w przestrzeni miasta zieleń, doskonale pochłania zanieczyszczenia. Szacuje się, że średnioroczna ilość pochłoniętego CO2 w całym cyklu życia jednego drzewa wynosi 6 kg. Drzewa dodatkowo zapobiegają tzw. efektowi wysp cieplnych, który latem powoduje, że temperatura w mieście może być nawet kilkanaście stopni wyższa, niż na obszarach podmiejskich jest to szczególnie istotne zwłaszcza dla osób starszych – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Na nowe nasadzenia, ukwiecenie miasta oraz pielęgnację zieleni wydaliśmy w tym roku 4,3 mln zł.
Place zabaw
Na placu zabaw przy ulicy Okrężnej w Sopocie pojawiła się w tym roku nowa atrakcja, wygłosowana w Sopockim Budżecie Obywatelskim, zjeżdżalnia rurowa.
Prócz zjeżdżalni, wraz z bezpieczną nawierzchnią, wykonaliśmy do niej dwa podejścia: z uchwytami w formie żabek oraz linami wspinaczkowymi, inwestycję dopełniliśmy nasadzeniami zieleni.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy, druga zjeżdżalnia, tym razem rynnowa wraz ze schodami prowadzącymi do siłowni pod chmurką, zamontowane będą w przyszłym roku.
Na terenie placu zabaw przy Alei Niepodległości 692 zamontowaliśmy kolejne urządzenie wspinaczkowe - linarium. Prócz niego wykonana została bezpieczna nawierzchnia, odtworzone zostały trawniki.
Kącik dla maluchów znajdujący się na terenie placu zabaw wyposażony jest w zjeżdżalnię, piaskownicę, huśtawkę, zostaw sprawnościowy dla maluchów.
Dla nieco starszych dzieci jest urządzenia wspinaczkowe: Oxygen i Atena oraz huśtawki. Zamontowaliśmy również trampolinę 2x2 m wraz z nawierzchnią bezpieczną, wykonaliśmy alejki z nawierzchni gliniasto-żwirowej.
- W planach mamy dalsze rozbudowanie placu, o kolejne urządzenie – wyjaśnia Monika Sawicka - Menkina, kierownik działu Zieleni i Lasów Komunalnych ZDiZ w Sopocie.
Kompleksowo przebudowaliśmy skwer Andrzeja Grubby. Powstało stanowisko do koszykówki o nawierzchni poliuretanowej, zamontowaliśmy kosz oraz piłkochwyt.
Stworzyliśmy pierwszą w Sopocie strefę do gry w teqball o nawierzchni poliuretanowej, zamontowaliśmy stoły wielofunkcyjne. Uzupełniliśmy wyposażenie placu zabaw o 2 nowe urządzenia: zestaw wielofunkcyjny i huśtawkę „ważka”, wymieniliśmy nawierzchnię, wyremontowaliśmy ogrodzenie. Nowa zieleń i elementy małej architektury uzupełniły tą rekreacyjną przestrzeń.
Na placu zabaw przy ulicy Kolberga, pod kolejką linową zmieniliśmy nawierzchnię na bezpieczną, poliuretanową. Również na placu zabaw w parku Północnym, przy Sfinksie, wymieniliśmy piaskowe podłoże na nawierzchnię poliuretanową, by zwiększyć bezpieczeństwo bawiących się dzieci.
Wymieniliśmy również siatkę w piłkochwycie na placu gier i sportów w parku Północnym.
W Sopocie mamy 16 placów zabaw dla dzieci, nad którymi opiekę sprawuje Dział Zieleni ZDiZ.
Pierwszy ogród deszczowy w Sopocie
Przy Szkole Podstawowej Nr 1 (ul. Armii Krajowej 50-54 w Sopocie) powstał ogród deszczowy o powierzchni 200 m², na obszarze którego zasadziliśmy 1280 roślin.
W ramach inwestycji zamontowane zostały ławki parkowe i tablice edukacyjne.
Nasi specjaliści przez cały 2021 rok wykonywali zabiegi pielęgnacyjne na drzewach – cięcia sanitarne, formowanie drzew, usuwanie jemioły. Również prowadzone były prace w lasach komunalnych, w których wykonywaliśmy cięcia sanitarne suchych, połamanych i zamierających drzew, część z nich pozostawialiśmy na miejscu wycinki, m.in. by tworzyć naturalne zapory, zatrzymujące wodę.
W tym roku uruchomiliśmy na portalu społecznościowym cykl porad, w którym nasi specjaliści od zieleni podpowiadają i radzą jak dbać o przydomowe ogrody, rabaty, rośliny w domach.
Zima znów zaskoczyła drogowców – zwykli mówić kierowcy jeżdżący, w czasie śnieżycy, na letnich oponach. O tym, czy będzie bezpiecznie, decydują nie tylko służby, odpowiedzialne za utrzymanie dróg. Wiele zależy również od nas, użytkowników dróg. Planując zimą podróż autem, musimy brać pod uwagę, że potrzebujemy więcej czasu niż latem, na pokonanie tego samego odcinka; że potrzebujemy czasu na odśnieżenie pojazdu, usunięcie lodu z szyb. Planując te działania, bez niepotrzebnego zdenerwowania i pośpiechu, dotrzemy na czas – do pracy, szkoły, miejsca podróży.
My od wielu tygodni przygotowujemy się do zimy, by nas nie zaskoczyła. Kupiliśmy piasek i sól, sprawdziliśmy sprzęt, który usuwać będzie śnieg z chodników i ulic kurortu, opracowaliśmy plan dyżurów. Dzisiejszej nocy, z uwagi na gołoledź, mieliśmy możliwość, po raz pierwszy w tym sezonie, sprawdzić sprzęt w akcji. Na sopockie drogi I stopnia utrzymania, wysypaliśmy 4 tony soli.
Według naszych szacunków, koszty zimowego utrzymania dróg, wyniosą w tym sezonie ok. 500 tys. zł miesięcznie i wprost uzależnione są od warunków atmosferycznych, czyli czy będzie mocno sypać śnieg i jak niskie będą temperatury. To czego nie wydamy na „zimę” wykorzystamy na sprzątanie ulic i chodników.
Od wielu lat zimowym utrzymaniem dróg zajmujemy się we własnym zakresie – my oraz Zakład Oczyszczania Miasta, na nasze zlecenie. To gospodarskie podejście pozwala w sposób optymalny wykorzystywać środki finansowe. Dzięki temu miasto nie płaci zewnętrznym firmom za gotowość. Jeśli nie ma konieczności odśnieżania, ekipy wykorzystywane są do innych działań, np. dokonują remontów ulic, chodników, sprzątają.
Na terenie Sopotu mamy 159 ulic i placów, z czego 144 to drogi publiczne o różnej kolejności utrzymania. Daje to około 70 km długości dróg do odśnieżania.
Jak działamy:
1. Do momentu powołania dyżurów praca według potrzeb w systemie nadgodzin.
2. Powołanie dyżurów Akcji Zima następuje decyzją Dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni. Dyżury są całodobowe, we wszystkie dni tygodnia. Przyjmuje się, że Akcja Zima rozpoczyna się 1 grudnia. Jeśli jednak aura zmieni się na zimową, nie bacząc na kalendarz, Dyrektor ZDiZ zarządza jej wcześniejsze rozpoczęcie i powołuje dyżury.
Informację o powołaniu dyżurów przekazujemy do wszystkich służb miejskich i państwowych, działających na terenie miasta Sopotu.
Dyżury polegają na:
stałym monitoringu sytuacji pogodowej, śledzeniem prognoz pogody, systematyczne objazdy podległych terenów, przyjmowanie komunikatów od Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
obsada dyżurów ulega zwiększeniu w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych – obfite opady śniegu,
w przypadku zagrożenia gołoledzią – posypywanie mieszanką mineralną (piaskowo-solną) przed osiągnięciem temperatur powyżej + 2°C, jeżeli występuje tendencja spadkowa;
opady śniegu – natychmiastowy wyjazd piaskarek;
w przypadku intensywnych opadów śniegu:
Jak odśnieżamy:
- dla ulic I kolejności: przejazd trzema pługopiaskarkami szpalerowo, odśnieżanie głównego ciągu a następnie ulic zbiorczych - ZDiZ;
- dla jezdni II kolejności i chodników, przy średnich opadach: przystąpienie do działań po 4 godz. od ustania opadów; dla bardzo intensywnych opadów: przystąpienie do działań po 2 godz. od ustania opadu - ZOM
Podział Sopotu z uwagi na zakres czynności Akcji Zima:
Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie dysponuje
Materiały:
ok. 1000 ton piasku
ok. 600 ton soli
Sprzęt:
5 pługopiaskarek
2 koparko-ładowarki
1 miniładowarka BOBCAT
2 ciągnik z pługiem
1 samochód skrzyniowy
Zakład Oczyszczania Miasta dysponuje:
Samochód hak: pług i posyp - 2 szt.
Traktor JOHN DEERE: pług i posyp – 2 szt.
Traktor pług i posyp lub szczotka
Ręczne spalinowe odśnieżarki szczotkowe – 5 szt.
Posypywarka ręczną – 3 szt.
Samochód skrzynia – 2 szt.
Nasze pługi i piaskarki poruszają się tak jak inni użytkownicy dróg. Jeśli są korki, nasz sprzęt również w nich stoi. Dlatego apelujemy do kierowców – dostosuje opony w autach do pory roku, „zimówki” to nie fanaberia, a konieczność; nie zajeżdżajcie naszym kierowcom drogi; nie wpychajcie się przed nasze pojazdy. Im szybciej pług i piaskarka przejedzie, tym szybciej przejadą inne pojazdy.