W dniach 22.07 (godz. 17.30) – 24.07 (godz. 20.00) zaplanowaliśmy remont fragmentu Alei Niepodległości. Prace obejmują ponad 200-metrowy odcinek, od numeru 649 do 665. Remontowane będą oba pasy w kierunku Gdyni. Prace realizowane będą również nocą.
Prace będą wymagały całkowitego wyłączenia z ruchu remontowanego fragmentu. Zaplanowaliśmy objazdy, które poprawią płynność ruchu w czasie prowadzonych prac.
I tak, jadąc od strony Gdańska za stacją benzynową należy skręcić w prawo – w ulicę Kasztanową, nią zaś dojechać do ulicy Rzemieślniczej i ulicą Jana z Kolna wrócić na Aleję Niepodległości.
O objeździe informować będą znaki drogowe.
Zmianie ulegnie również trasa komunikacji miejskiej. Objazd poprowadzony będzie ul. Kasztanową – Rzemieślniczą - Jana z Kolna – do Alei Niepodległości.
Wyznaczone zostaną dwa przystanki autobusowe, pierwszy przy ul. Kasztanowej na wysokości stacji paliw, drugi na ul. Rzemieślniczej - na wysokości siedziby Polskiej Spółki Gazownictwa.
By ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie, na czas zmienionej organizacji ruchu przez ul. Rzemieślniczą, wprowadzone zostaną zakazy zatrzymywania się.
Prace przeprowadzi Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A.
Za możliwe utrudnienia w ruchu przepraszamy. Prosimy o dostosowanie się do obowiązujących zmian w ruchu, o których informować będą znaki.
Jeśli jest to możliwe, uprzejmie prosimy o poszukanie alternatywnych dróg dojazdu.
Łąki kwietne to miejsca pełne życia, koloru i zapachu kwiatów. Na jednej łące można spotkać nawet 300 gatunków roślin i zwierząt. Łąka pomaga ocalić zapomniane gatunki, ale jest to przede wszystkim przystań i pożywienie dla dzikich zapylaczy. W przeciwieństwie do traw, łąki kwietne zapewniają zapylaczom pożywne pyłki i nektar. Łąka daje też przestrzeń do życia i rozmnażania się, a zimą schronienie.
W poniedziałek, 20 czerwca br. zamknięty zostaje kolejny odcinek przebudowywanej ulicy 3 Maja - od ulicy Jana Sobieskiego, do ulicy Władysława IV.
Tym samym zamknięty będzie wjazd z ul. Jana Sobieskiego w ul. 3 Maja.
Zmiany obejmą również funkcjonowanie linii ZKM - 144 i 185.
W kierunku Rynku Non-Stop autobusy linii 144 w podstawowym wariancie trasy oraz autobusy linii 185 od przystanku Sopot PKP 02 do przystanku Jana z Kolna 02 będą kursować ul. Kościuszki, 3 Maja i Władysława IV. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie https://zkmgdynia.pl/komunikat/przebudowa-ul-3-maja-w-sopocie-zmiana-tras-linii/3#czytaj
Przypomnijmy,
Blisko 23 miliony złotych kosztować będzie kompleksowa przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie. 15,2 mln zł otrzymaliśmy w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, zaś ponad 7 mln zł to wkład Gminy Miasta Sopotu. Pracami objęta jest ul. 3 Maja na całym przebiegu – 940 metrowy jej odcinek - z wyjątkiem skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do Alei Niepodległości, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy. Pierwszy etap powinien zakończyć się w III kwartale br.
Woonerf - czyli ulica do mieszkania, w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Chopina, Traugutta została oficjalnie oddana do użytkowania. Uroczystości towarzyszyła barwna parada ze szczudlarzami zdolnymi tancerkami MDK. Uroczystość zakończył festyn w ogrodach Muzeum Sopotu.
W lesie dzieją się zdumiewające rzeczy. Są tam drzewa, które porozumiewają się ze sobą, drzewa, które z oddaniem troszczą się o swe potomstwo oraz pielęgnują starych i chorych sąsiadów, drzewa, które doświadczają wrażeń, mają uczucia i pamięć - "Sekretne życie drzew" Peter Wholleben. Podobne rzeczy dzieją się w parkach, na skwerach ... drzewa to siła, moc, tlen, życie.
Dbamy o drzewa, dosadzamy w miejscach gdzie się nie przyjęły, "wypadły". Rozpoczęliśmy sadzenie 69 drzew: 15 lip, 12 olsz, 10 kasztanowców, 7 klonów, 5 jesionów...
📸JerzyBartkowski
W poniedziałek, 9 maja br. we wczesnych godzinach porannych rozpoczynamy kompleksową przebudowę ulicy 3 Maja w Sopocie. Pierwszy etap prac obejmuje odcinek od ul. Grunwaldzkiej do ul. Dębowej, bez skrzyżowania z ul. Grunwaldzką. W czasie prowadzenia prac, fragment ten będzie w całości wyłączony z ruchu. Prace na tym odcinku powinny zakończyć się na początku września.
Na czas trwania pierwszego etapu przebudowy konieczna jest zmiana organizacji ruchu. Objazdy poprowadzone będą ulicami: T. Kościuszki, Chopina i Grunwaldzką. Ulice Okrzei i Karlikowska, na czas trwania prac, będą ulicami dwukierunkowymi, bez możliwości wjazdu w ul. 3 Maja. Na tych ulicach zostały wydzielone strefy bezpieczeństwa, na których nie będzie można parkować. Informują o tym znaki.
Przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie potrwa 13 miesięcy i podzielona jest na dwa etapy. Całość inwestycji powinna zakończyć się 4 maja 2023 r. Inwestycja współfinansowana jest z rządowego funduszu „Polski Ład”, co wiąże się z obwarowaniami dotyczącymi m.in. terminów realizacji, których niespełnienie spowodowałoby cofnięcie przyznanych środków. Koszt inwestycji to blisko 23 mln zł, z czego 15,2 mln zł pochodzi z Polskiego Ładu.
Aby zrealizować tak szeroki zakres planowanych prac: przebudowa sieci i instalacji podziemnych, budowa 6 zbiorników retencyjnych, zmiana geometrii drogi poprzez budowę 3 rond i wydzielonych dróg rowerowych oraz zagospodarowanie terenu, potrzeba ponad 12 miesięcy. Niezależnie od terminu rozpoczęcia, nie da się uniknąć realizacji tej inwestycji w czasie wakacyjnym.
Tuż przed urodzinami ulicy 3 Maja miasto przygotowało dla mieszkańców prezent - przebudowę ulicy. Decyzję o kształcie przebudowy poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, wizje w terenie i ankieta. Wspólnie wypracowany projekt otrzymał dofinansowanie, pozwolenie na budowę jest już prawomocne, a w postępowaniu przetargowym wyłoniliśmy wykonawcę, Firmę Budowlano – Drogową MTM S.A.. Dziś w obecności wiceprezydenta Sopotu Marcina Skwierawskiego, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, Wojciech Ogint oraz Marek Ignatowski prezes MTM S.A. podpisali umowę na przebudowę tej ważnej dla sopocian ulicy.
Blisko 23 miliony złotych kosztować będzie kompleksowa przebudowa ulicy 3 Maja w Sopocie. 15,2 mln zł otrzymaliśmy w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, zaś ponad 7 mln zł to wkład Gminy Miasta Sopotu. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu – 940 metrowy jej odcinek - z wyjątkiem skrzyżowania z Aleją Niepodległości. Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do Alei Niepodległości, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.
- Przebudowa ulicy 3 Maja oznacza przede wszystkim poprawę standardu i bezpieczeństwa ruchu tej wysłużonej już drogi. Szczególnie istotne jest tu wprowadzenie infrastruktury rowerowej w postaci pasów rowerowych, której do tej pory brakowało w relacjach pomiędzy górnym a dolnym Sopotem – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. Sygnalizacja świetlna zastąpiona zostanie rondami, co z jednej strony spowolni ruch, a z drugiej poprawi jego płynność. Wprowadzona zostanie nowa zieleń i drzewa. A to wszystko, dzięki przemyślanemu rozplanowaniu, odbędzie się przy zachowaniu maksymalnej możliwej liczby miejsc postojowych – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Planowana przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą infrastrukturę podziemną w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę zbiorników retencyjnych. Przebudowane zostaną jezdnie, chodniki, droga rowerowa, miejsca parkingowe, oświetlenie i wykonane zostaną nowe nasadzenia zieleni.
Nawierzchnia asfaltowa dróg rowerowych będzie posiadała kolor czerwony. Chodniki zostaną poszerzone i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Również zatoki autobusowe wyposażone będą w krawężniki peronowe, które poprawią komfort i bezpieczeństwo wsiadania i wysiadania z pojazdów. Jedną z największych zmian zaproponowanych w realizowanej inwestycji, będzie budowa 3 rond na skrzyżowaniach ul. 3 Maja z ulicami: Kościuszki, Władysława IV i Sobieskiego.
- Uspokoją one ruch i znacząco wpłyną na bezpieczeństwo pieszych – zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. - Kwestie bezpieczeństwa były kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych jest absolutna koniecznością. Dlatego zaprojektowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które będą miały za zadanie ochronę przed zalaniem sporego fragmentu Sopotu – dodaje Wojciech Ogint.
Udostępnienie wykonawcy placu budowy nastąpi w poniedziałek, 9 maja. Od tego dnia wprowadzona zostanie zmieniona organizacja ruchu. Inwestycję podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje ul. 3 Maja od ul. Grunwaldzkiej (bez skrzyżowania) do ul. Dębowej. Prace na tym odcinku mają zakończyć się w III kwartale br. Następnie remontowany będzie fragment do Alei Niepodległości. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się 4 maja 2023 r.
W przyszłym tygodniu prześlemy Państwu projekt organizacji ruchu na I etap inwestycji, wraz z mapami objazdu i informacją o zmianach w kursowaniu komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta.
Zmiany w sopockiej Strefie Płatnego Parkowania. Od maja za parkowanie zapłacimy:
Do 30 kwietnia 120 nowych parkometrów zostanie zainstalowanych w przestrzeni Sopotu. Już jutro ( 22 kwietnia br. ) wykonawca rozpocznie demontaż starych urządzeń. W piątek wyłączamy urządzenia, zaś w weekend usuwamy parkometry z ulic: Ceynowy, Powstańców Warszawy (podkowa pod Sheratonem), Haffnera (przy Monciaku), Kubacza, Piastów, Kolejowa, Kościuszki, Jagiełły, Na Wydmach, Plater, Westerplatte (od Goyki), Chrobrego, Grunwaldzka, Bitwy pod Płowcami, Hestii, Rzemieślnicza, Jana z Kolna. Będzie to 40 urządzeń. W kolejnych dniach pracami zostaną objęte pozostałe ulice wszystkich stref. Po zamontowaniu nowych urządzeń będziemy potrzebowali kilku dni na skonfigurowanie systemu. W okresie przejściowym - czyli instalacji urządzeń i kompilacji systemów płatności m.in. z bankami, mogą wystąpić chwilowe utrudnienia we wnoszeniu opłat za postój. Brak działającego urządzenia będzie podstawą do nieuiszczenia opłaty. Ten okres przejściowy może trwać do tygodnia.
Zmiany
Bardzo ważną zmianą dla mieszkańców, wprowadzoną uchwałą Rady Miasta Sopotu, jest 50-proc. ulga na postój do jednej godziny, z której będą mogli korzystać posiadacze Karty Sopockiej. Z ulgi tej korzystać będą mogli posiadacze Karty, każdego dnia, w godzinach obowiązywania strefy.
Nowością będzie możliwość dokonania opłaty za zawiadomienie oraz dopłaty do ważnego biletu w każdym parkomacie (wystarczy wpisać numer rejestracyjny a urządzenie samo „wyłapie”, że poprzedni bilet jest ważny i nabije czas dopiero od utraty ważności pierwszego).
Również zmianie ulegnie możliwość przedłużenia czasu parkowania o krótki okres. Teraz jest to 1 zł, za 13 minut (wcześniej było to 50 gr za 7 minut).
Jak zapłacić kartą w parkomacie?
Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą. Płatność kartą płatniczą dokonywać można zbliżeniowo, podobnie telefonem z zintegrowaną kartą. Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty, czy jest poprawna.
Przypomnijmy, opłaty za postój wnosi się w Sopocie od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-22.00, w wigilię i sylwestra w godzinach 9.00-16.00.
Prognozy są optymistyczne, pełne słońce i 10°C na plusie. Idealna pogoda na niedzielny spacer. W najbliższą niedzielę, 20 marca wszystkie drogi w kurorcie prowadzą do schroniska dla bezdomnych zwierząt Sopotkowo.
Rozpoczęliśmy inwestycję „Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii” realizowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020. To trzeci, ostatni etap realizacji tego wieloletniego zadania, w ramach którego wymienimy w Sopocie 791 punktów świetlnych.
Ostatni, właśnie rozpoczęty, etap obejmuje wykonanie łącznie 193 punktów świetlnych. Prace obejmą ulice:
- Wymiana oświetlenia ulicznego jest ważną inwestycją zwłaszcza z punktu widzenia szalejącej drożyzny - drastycznego wzrostu kosztów energii. Modernizacja oświetlenia wpisuje się w konsekwentne działania miasta zmierzające do ograniczenia emisji CO2 – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, podobnie jak poprzednie etapy. Przed wykonawcą, wyłonionym w drodze postępowania przetargowego, postawiliśmy szereg zadań, niezbędnych do zrealizowania zamierzenia. To przede wszystkim wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Ten etap został już z sukcesem zakończony, teraz wykonawca, Konsorcjum Firm: Lider – Mariusz Maszota prowadzący działalność pod firmą El Professional oraz Uczestnik Konsorcjum: AMEL sp. z o.o., rozpoczął prace budowlane. Prace obejmują m.in. demontaż istniejącego oświetlenia, budowę linii kablowej oświetleniowej, linii napowietrznej oświetleniowej, słupów oświetleniowych wraz z oprawami. Wykonawca ma również obowiązek odtworzenia: nawierzchni chodników, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, parkingów, pasów zieleni, po zakończeniu montażu oświetlenia ulicznego.
- Nowe lampy zostały wybrane po konsultacjach z konserwatorem zabytków – dodaje wiceprezydent Marcin Skwierawski. - Poza walorami estetycznymi, ważnym był również efekt ekologiczny i ekonomiczny. Po zakończeniu realizacji całego projektu zmniejszy się emisja gazów cieplarnianych o 459 Mg CO2, czyli ok 66%. Zakładamy także mniejsze zużycie prądu, które wprost przekłada się na mniejsze wydatki z budżetu miasta.
Zgodnie z zapisami umowy, wykonawca ma czas na zrealizowanie inwestycji do 12 lipca br. Koszt inwestycji zamknie się w kwocie 3,6 mln zł.
- W ciągu blisko 3 lat realizacji tej niezwykle ważnej dla Sopotu inwestycji, wymienimy 791 punktów świetlnych – wylicza Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ. W pierwszym etapie – 2020 roku było to 166 punktów, w roku 2021-152 punkty, ten etap jest największy bo obejmuje aż 193 punkty. Koszt wszystkich trzech etapów – zamknie się w kwocie 11,3 mln zł. Blisko 79 % tej kwoty to środki europejskie.
Od 1 marca 2022 roku Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Sopotkowo jest zarządzane przez Gminę Miasta Sopotu, w której imieniu działa Zarząd Dróg i Zieleni. Od 1 marca schronisko weszło w skład miejskiej jednostki, stając się jednym z jej działów. Zmiana organizacyjna wynika m.in. z zakończenia czasu obowiązywania umowy z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Warszawie.